Dörren öppnas och släpper för en sekund in den kalla novembervinden utanför. Lena Jansson kikar fram bakom ett klädställ.
– Har du ändrat dig?
– Nej nej, svarar kunden som precis klev in. Men ärmarna är för långa, de behöver sys upp! förklarar säger hon.
Det är inte många butiker som kan erbjuda sina kunder hjälp av en sömmerska, men det kan Boutique Blåklinten. Här tar man kläder på största allvar och har gjort sedan 1968. Butiken drivs idag utav av Lena tillsammans med Susanne Petersson, ett ägarbyte är dock på gång.
– Men det är inget dramatiskt. Vi har ägt Blåklinten ihop men nu kliver jag av och Susanne tar över ägarskapet fullt ut. Jag kommer inte försvinna helt utan trappa ner, säger Lena.
Utbudet kommer se det samma ut, själen är väl inarbetad som Susanne utrycker det. Redan när plaggen beställs in kan Lena och Susanne se vem som kommer köpa vad.
– Våra kunders önskemål finns alltid med i bakhuvudet, säger Susanne.
– Blåklinten är en väldigt social inrättning och vi är glada över att få vara en del av kundernas liv. Vi har blivit goda vänner med flera av dem, säger Lena.
Stil har ingen ålder
Dörren öppnas igen. En dam sträcker sig förtjust efter en röd basker. Vad festligt! utbrister hon. Blåklintens nisch grundar sig på vad kunderna av tradition söker och här står kvalitet och hållbarhet i fokus.
– Jag pratar inte gärna ålder, för det handlar om vad man gillar för stil. Men när någon frågar brukar jag svara att vårt utbud vänder sig till den mellan 30 år och döden, säger Lena.
Om det är något hon inte gillar så är det att avfärdas som en tantbutik.
– Det tycker jag faktiskt är orättvist. Visst har vi funnits i många år, men är det något vi har gjort så är det att hänga med både i tanke och sätt. Vi är gärna ute på mässor för att få inspiration och hitta nya klädmärken, säger hon.
– Vi tar in något nytt märke varje år, för att vi vill men även för att marknaden förändras och en del försvinner, förklarar Susanne.
Blåklintens styrka menar hon, är att man gärna hjälper till och plockar ihop plagg till en helhet. Även om man kommer in för att köpa ett par byxor eller en kjol, kan man också hitta en passande överdel eller accessoarer.
– Vi har den senaste tiden också börjat ta in fler väskor för det har efterfrågats av våra kunder, säger Susanne.
En stor inspiration är modemässan i Köpenhamn på Bella center, men det kan också vara att besöka en annan stad och gå och fönstershoppa. Det viktiga är att hänga med i utvecklingen.
– Samtidigt lägger vi stor vikt vid att hålla fast vi vårt koncept. Våra kunder förväntar sig att hitta ett visst snitt och utseende på plaggen. Vi vill fortsätta med det vi är bra på, förklarar Susanne.
Ett av de märken som de säljer mest av är Gerry Weber. Ett modehus som jobbar mycket med något de kallar program; de ger ut kollektioner där alla plagg går att matcha, vilket ger en helhetslösning. Ett annat populärt märke är Oui vars plagg säljs slut nästan omgående när det kommer in i butik.
– Sedan säljer vi mängder av byxor från LauRie. Deras plagg kommer i massor olika färger och utförande vilket gör det till en bra byxa oavsett vilken kroppsform du har, säger Lena.
Facebook har öppnat upp nya dörrar
Blåklinten har varit närvarande i sociala medier länge, men när pandemin kom trappade man upp arbetet med att visa upp butikens utbud.
– När våra kunder inte längre kunde komma till oss förstod vi att vi var tvungna att komma till deras vardagsrum i stället. Och jag måste säga att responsen har varit fantastisk. En annons i tidningen ger inte alls samma effekt, berättar Lena.
Genom att fota kläderna på modell, ofta de anställda och lägga ut på sin Facebook-sida så har kunder inte bara hört av sig i Motala utan även från städer som Örebro, Linköping och Jönköping. Kunder som butiken knutit till sig när de varit på besök som fastnat för deras utbud. Genom att ringa till butiken och betala med swish har butiken nu hittat nya sätt att nå kunder. Men kärnverksamheter är fortfarande den fysiska butiken.
– Vi får ofta frågan om vi inte ska starta en webbshop men den kapaciteten har vi inte. Vi kanske köper in fyra till sex exemplar av en tröja, våra plagg skulle försvinna direkt, säger Lena.
Förutom att själva vara aktiva i sina kanaler, hittar de även inspiration i sociala medier genom att följa liknande butiker i andra städer, modehus och modeagenter.
Mer än en butik
Att Blåklinten inte är vilken butik som helst märks på de som stiger in genom dörren. Det är glada leenden och personligt småprat. Lena kommer in på hur viktigt det är att man som butik är medveten om sin roll som ambassadör för staden när besökarna kommer utifrån. Flera gånger i veckan händer det att de betalar parkering för sina kunder. Dagens parkeringslösningar där det krävs en app för att kunna betala ställer till det för de som inte är teknikvana eller inte har en smarttelefon.
– En del åker vidare för att de inte lyckas betala. Det är en tråkig utveckling för centrum, säger Lena.
Förutom att man som kund kan besöka Blåklinten, jobbar butiken också med att kunna visa upp sitt sortiment på vis. De deltar bland annat i Lions årliga modevisning och arrangerar egna event.
– Vi brukar bjuda in till kundkvällar och vi brukar besöka Odd fellows damklubb minst en gång om året. Vi har också besökt Nykyrka vid något tillfälle. Vi nappar på det flesta förfrågningar och jobbar hårt med att nå ut till nya kunder, säger Susanne.
– Våra stamkunder tycker också det att är roligt när det händer något och det är kul att kunna ge det där lilla extra, menar Lena.
Se fler bilder
Publicerad: 24 november 2021
Senast uppdaterad: 20 januari 2023