Ny shoppingupplevelse hos Vero Moda

Viljan att shoppa lokalt. Det är något som Hanna Sandqvist, butikschef på Vero Moda, märker har ökat med pandemin. Förutom att kunderna har återvänt till butiken, har deras lokala webbhandel också gjort succé.   

Hanna Sandqvist, Helena Karlsson och Sara Berndtsson utgör Motalas Vero Modas kärna.
Hanna Sandqvist, Helena Karlsson och Sara Berndtsson utgör Motalas Vero Modas kärna.

– Här gör vi om med två veckors mellanrum. Det är inte klokt vad man kan virra omkring och leta efter saker om man har varit ledig en dag, säger Hanna Sandqvist med ett skratt.

Blusar ska steamas, jeans vikas och nya varor packas upp. Hanna jobbar som butikschef på Vero Moda i Motala och även om vi kommer in på ämnet hur mycket hon älskar sitt jobb, är det redan något jag förstått. Med hög energi och en blick för alla som kommer in ser hon och hennes medarbetare till att alla detaljer sitter. Från skyltfönster till service och sedan i somras, även deras lokala webbhandel.
– Det blev början på vår räddning skulle jag säga. Jag är så tacksam för att vi jobbar för ett företag som är lösningsorienterade. Det började med att vi sålde varor via Instagram och när allt var på plats, som datorer och mjukvaror, kunde vi också lansera vår webbhandel i juni, säger hon.

Försäljningen på https://veromodamotala.se/ sköts av de anställda i Motala och gynnar till skillnad från många andra kedjors lösningar, den lokala butiken. Här kan kunderna enkelt klicka hem varor, välja betalsätt och få sitt köp hemskickat eller hämta upp varorna när det passar.
– Hos oss fanns en oro redan innan pandemin när vi märkte att allt fler handlade online. På det här viset kan vi möta upp de kunder som gärna webbshoppar men som också vill stötta sina lokala aktörer. Det är inte alltid man får till tiden att kunna handla i butik, till exempel i småbarnsåren eller om du pendlar till jobbet, säger Hanna.

En lokal webbhandel med många valmöjligheter.
En lokal webbhandel med många valmöjligheter.

Att få klämma och känna

Allt fler har hittat tillbaka in i butiken sedan i somras och det märks att det finns ett uppdämt behov av att få klämma och känna på produkter menar Hanna.
– Att vi inte har kunnat röra oss ute på grund av de restriktioner vi har haft, jag tror det har lett till att många har tröttnat lite på att shoppa online. Man vill att det ska bli rätt från början, att prova plaggen i butik och få vår hjälp, säger hon.

Hanna och hennes medarbetare möter en annan tacksamhet idag över deras kunskap och service.
– Den bästa känslan som finns är när man kan hjälpa en kund och få dem nöjda. Det är hela belöningen med jobbet. Vår ambition är att alla kunder som lämnar butiken ska vara nöjda med hela köpupplevelsen, både service, kläderna och priset, säger Sara Berndtsson.

Hon har jobbat i butik i Motala i drygt 2,5 år, ett jobb som Sara trivs väldigt bra med.
– Vi har en familjär stämning i Motala. I större städer är det mer tempo och puls. Kunderna tycker det är lätt att hitta i vår butik och att det är bra att den inte är för stor, säger hon.

I butiken har man stenkoll på vad kunderna i Motala vill ha. De vet vad som kommer gå hem och kan peka ut vilken topp som kommer sälja slut snabbt. Men det är svårare att förutse kundflödet.
– Förr kunde vi sia mer om när på dagen och i månaden kunder skulle vara fler eller färre. Så är det inte längre. Det enda mönster vi märker av idag är att de saker som vi marknadsför på Instagram, speciellt om det är en video, är sådant som säljer bra till helgen, säger Hanna.

Vero moda Hanna 2

Slutsålt när trion modellar

Genom att använda sociala medier på ett smart sätt har Vero Moda hittat ett sätt att nå ut till kunder också efter stängning. På Instagram lägger de ut bilder där de själva står som modeller.
– Jag som tycker det är väldigt kul att jobba med sociala medier tittar ofta på statistiken. Där kan vi se att det speciellt är på kvällar och helger som engagemanget ökar. Vi säljer bäst av de kläder som vi fotar oss själva i, säger Sara.

– Jag tror att det är anledningen till att vi säljer så bra av de produkterna, att man får se hur de sitter på kroppen. Men jag tror även att man gillar att se tips på hur man stylar olika kläder. Sätter man ihop en topp med ett par kostymbyxor passar det en typ av stil, medans om man stylar samma topp med ett par vida jeans blir det en helt annan, förklarar hon.

Genom att modifiera lokalen något har man fått till bättre förutsättningar för att kunna skapa material till hemsida och Instagram. Men det märks också att det finns ett högt engagemang från personalen. En mobilskärm putsas av och ett ringstativ med lampor trollas fram när det har blivit dags att fota till reportaget.
– Den här viljan kommer ju från att jobba för en organisation som försöker hitta lösningar, hoppar på möjligheter och tar chanser. De satsar på oss och då känner man att man verkligen vill ge tillbaka! Vi får även väldigt fin respons från våra kunder. Vi får ofta höra att de gillar hur vi marknadsför oss på sociala medier, säger Hanna.

Vero modas utbud

Med vilja att göra mer

Black week och Black friday har blivit startskottet för den starka köpperiod som december och jul för med sig. Den här veckan fram till på söndag erbjuder Vero Moda 50 % på utvalda varor och på fredag 20 % på hela sortimentet. Och det finns mycket fint att välja på. Några vinröda plagg har letat sig in i affären, men än för får julplaggen vänta. Dock har butiken redan hunnit med sin stora julinsats i år.
– Vi är med och hjälper Julänglar genom att skänka presentkort och i år även goodiebags. Vi tycker det är roligt att kunna bidra lokalt när vi får möjlighet och jag upplever att Vero Moda generellt är en ansvarstagande organisation som vill vara med och bidra, säger Hanna.

Just nu samlar man in pengar via försäljning av papperspåsar till organisationen The great green wall som jobbar med att plantera en mur av skog i Afrika för att stoppa utbredningen av Sahara-öknen. Hittills har Vero Modas butiker tillsammans med sina kunder samlat ihop 175 000 euro till projektet.
– Förra året samarbetade vi med Frälsningsarmén och samlade in jackor. Tidigare har vi också sålt T-shirtar till stöd för kvinnor i Afrika och vi har samarbetat med Barncancerfonden. Mycket gott görs trots att det inte uppmärksammas stort. Vero Modas ägare skänker gärna utan någon publicitet, och tar hand om sina anställda i företaget väldigt bra. Det är fint, säger Hanna.

Se fler bilder

Publicerad: 25 november 2021
Senast uppdaterad: 26 november 2021

Emelie Fredriksson

Emelie Fredriksson

Platser från artikeln

Här hittar du mer info om platser som nämns i artikeln ovan.

Hittar du inte vad du söker?