Klockrike

Det lilla samhället en knapp mil söder om Borensberg byggdes upp kring järnvägen. Linjen Linköping – Fågelsta invigdes år 1897. 1907 byggdes järnväg till Borensberg vilken var den första i Sverige som drevs med växelström. Det gick sju turer per dag till Borensberg men 1963 lades järnvägen ned. Namnet Klockrike tros härstamma från platsen ”Klockarens ekeskog”, en hednisk kult- och offerplats öster om gamla kyrkogården.

Klockrike tegelbruk drevs mellan 1919 – 1968. Här tillverkades mestadels dräneringsrör. Leran togs från det intilliggande fältet. Tegelbruket var populärt bland luffare som brukade övernatta ovanpå ugnarna där det var varmt.

Kyrkan är, precis som på många andra historiska platser, en stor del av bygden. Klockrikes första kyrka byggdes på slutet av 1200-talet. När danskarna härjade i trakten 1567 brände de ner kyrkan men återuppbyggdes för att 1825 rivas och ersättas med Josephina kyrka. Idag återstår endast en mur och en ruin av den ursprungliga kyrkan.

Bilder

Vägen till Klockrike

Klockrike är som vilken slumrande liten håla som helst. Fast ändå inte. I början av 1900-talet skrev Harry Martinson, nobelpristagare och en av Sveriges mest framstående författare, romanen Vägen till Klockrike. Martinson själv var aldrig i samhället och romanen berör endast flyktigt själva platsen. Klockrike var mer som en dröm för de fattiga luffare som berättelsen handlar om. Tack vare romanen får byn då och då besök av mer eller mindre excentriska och intressanta personer. Nyligen var en dokumentärfilmare på plats och sluförde ett projekt där han följde Harry Martinson i spåren. För några år sedan kom en konststuderande cyklandes till byn, med syftet att fullfölja förra sekelskiftets luffares drömmar om Klockrike. Han bodde några dagar under scenen i Bygdegården.

Axel Lindén, ordförande i Klockrike Hembygdsförening

Play Video

Hitta hit

Platser i närheten

I trakterna kring Klockrike finns mycket fint att upptäcka, här bjuder vi på några tips.

Hittar du inte vad du söker?