Tyst och miljövänligt semestrande på kanalen

Fossilfritt semestrande på kanalen är framtiden, det är Göta Kanal Charters ägare Pontus Björsner övertygad om. Just nu har han tre elbåtar för uthyrning, men om några år är planen att alla företagets båtar ska köras på el. "Det finns ingen anledning att åka runt och släppa ut onödiga avgaser bara för skojs skull."

Pontus Björsner på Göta Kanal Charter satsar på elbåtar.

Plåtverkstans tunga, gröna metalldörr skjuts sakta åt sidan och ut kommer Pontus Björsner med filtermasken hängande på hakan. Han håller som bäst på med att fixa med den nya elbåten som ska ingå i hans uthyrning nästa år.
– Än så länge är det bara ett skal, nu ska all inredning på plats, förklarar han och visar runt mig i den gamla lokalen i området vid Gamla Motala Verkstad där han bygger, renoverar och vinterförvarar båtar.

Vid kajen utanför står fyra av de nio båtarna han för tillfället har, resten är ute och åker på kanalen.
– Just nu är tre av dem ute med danskar, den fjärde är en svensk familj som bor i USA som har hyrt.

Pontus har drivit Göta Kanal Charter sedan 2014. Nuvarande upplägg har han kört sedan 2022, när han fick möjlighet att flytta till lokalerna intill Göta kanal och Treöresbron. Här är både start och slut för uthyrningen och gästerna kan välja på tre rutter; Motala-Kinda-Motala, Motala-Söderköping-Motala eller Motala-Sjötorp-Motala. De två första går enbart på östgötasidan, medan den sista även innefattar resor över Vättern. De flesta väljer någon av de två första, men vissa gäster hyr båtar två veckor och kombinerar två av rutterna.

Pontus Björsner på Göta Kanal Charter visar den nya elbåten som ska byggas färdigt till säsongen 2024.

2019 var det premiär för Pontus och Göta Kanal Charters första elbåt; som han byggt själv utifrån drömmarna om den perfekta uthyrningsbåten. Målet var en båt med fyra kabiner och två toaletter som skulle klara att köra fyra timmar i fem knop. Men när båten var klar visade det sig att den klarade tio timmar. Pontus och hans medhjälpare blev mer än nöjda och såhär fyra år senare visar det sig ha varit en helt rätt satsning. Göta Kanal Charter har fått ta emot flera utmärkelser för sin satsning och efterfrågan är stor på de eldrivna båtar.

Varför elbåtar?
– Vi måste tänka framtid och miljö. Det finns ingen anledning att åka runt på Göta kanal och släppa ut onödiga avgaser bara för skojs skull. Det är ju inte ens en transport, bara nöje. Kan man göra det fossilfritt blir det mer okej.

Nu har han tre elbåtar, som är väldigt populära hos kunderna.
– Det är en helt annan upplevelse. Man sitter på flybridge och det är helt tyst, man hör vattnet, fåglarna och människorna som cyklar förbi. Det kan du aldrig göra på en vanlig dieselbåt.

En av Göta Kanal Charters elbåtar; Sophia.

Han uppskattar att 85 procent av gästerna kommer utomlands ifrån. Något som blev märkbart under pandemin när många inte kunde lämna sina länder.
– Men samtidigt fick det svenskarna att pigga på sig lite och upptäcka hur bra det är att semestra i Sverige. Så det har fått sig ett litet lyft, jag skulle säga att tyskar, svenskar och danskar är de vanligaste gästerna.

Det ekonomiska läget i världen påverkar såklart också, men här upplever Pontus att det blir värst för svenskarna.
– Jag har alla mina priser i euro, så det slår mot svenskarna, medan en del andra är väldigt nöjda.

Och den här sommaren har det regniga vädret varit ett orosmoment, men kanske mer för Pontus än för gästerna.
– Man står nästan redo att be om ursäkt för vädret när de kommer tillbaka. Men alla har varit väldigt nöjda, ingen har klagat. För de flesta är båtresan själva grejen och då gör det inget om det är dåligt väder.

Uthyrningssäsongen pågår september ut, men Pontus har inte mindre att göra för det. Förutom att fixa till båtarna som varit uthyrda i sommar är planen att bygga två–tre nya elbåtar.

Och om fem år, vad har hänt då?
– Då hoppas jag att jag har bytt ut alla båtar till elbåtar. Kanalbolaget har sagt att det bara är att bygga på, så ser de till att det finns laddplatser längs med vägen.

Dessutom har han en lång lista med idéer på vad han skulle vilja göra mer. En av dem förverkligades i somras, när han öppnade glasskiosk och kafé.
– Allt som kan lyfta verkstadsområdet är win-win för oss alla här nere; Mallboden, Lokverkstan, Göta Kanal Charter… Det är så fantastiskt vackert här att man måste ta alla chanser att locka ner folk hit.

Flytvästarna hänger i långa rader hos Göta Kanal Charter.

Publicerad: 23 augusti 2023
Senast uppdaterad: 23 augusti 2023

Ida Norinder

Ida Norinder

Digital marknadskommunikatör på Tillväxt Motala.
ida.norinder@tillvaxtmotala.se

Läs även om

På jakt efter en upplevelse men inte riktigt säker på vad? Läs mer om våra fantastiska fiskeplatser, vackra vandringsleder och mysiga gårdsbutiker.

Sorry, we couldn't find any posts. Please try a different search.

Hittar du inte vad du söker?